Podcast: Vi skal ha' det godt på jobbet - 9 afgørende faktorer for arbejdsmiljøet

Vi skal have det godt, når vi går på arbejde. Arbejdsmiljøforsker Lars Andersen fortæller, hvad der kendetegner det gode arbejdsmiljø – og hvilke faktorer der er særligt vigtige at arbejde med, hvis travlhed er et vilkår på jobbet.

Hvordan er dit arbejdsmiljø? Hvis en række af 9 nøglefaktorer er tilstede, så er det formentlig godt. Og omvendt, hvis der på dit arbejde er fravær af de fleste afgørende faktorer, så oplever du det formentlig som mindre godt.

Omfattende forskning af arbejdsmiljøet blandt 70.000 danske lønmodtagere har fundet frem til 9 faktorer, som er afgørende for om vi trives på jobbet. De behøver dog ikke nødvendigvis være tilstede alle sammen for at arbejdsmiljøet kan betegnes som godt.

Hvordan hænger det sammen? Og hvilke faktorer er vigtige for et godt arbejdsmiljø, hvis hverdagen fx er præget af travlhed? Professor Lars Andersen fra Det Nationale Forskningscenter For Arbejdsmiljø gør os klogere i podcast-episoden nedenfor.

Sådan lytter du til podcasten:
iPhone? Lyt og følg podcasten i Apple Podcasts
Android? Lyt og følg podcasten i fx Google Podcasts
Lyt og følg podcasten på BuzzsproutPodimo eller Spotify

Om episoden: Medvirkende: Lars Andersen, Professor i Sundt Arbejdsliv ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).
Tilrettelæggelse og produktion: Bille Sterll

Forskningen bag

Der findes 9 afgørende faktorer, som har betydning for arbejdsmiljøet.

Det viser studiet ”Sund og sikker hele arbejdslivet” fra 2022, hvor forskere har undersøgt, hvilken betydning psykiske faktorer i arbejdsmiljøet har for medarbejderes sygefravær. 

Undersøgelsen tager udgangspunkt i ca. 70.000 lønmodtagere, hvor forskerne har set på, hvilke typiske kombinationer af psykiske faktorer i arbejdet, der findes blandt lønmodtagere i Danmark (fra 2012-2018).

Kilde: Nfa.dk