1: Giv dig god tid til at lære det nye
Giv dig god tid til at sætte dig ind i det, du skal, og hvad din virksomhed skal kunne. Brug tid på at bygge din virksomhed op, så de fysiske rammer er i orden.
"Jeg brugte 4 måneder i starten, hvor jeg vidste, at jeg ikke tjente nogen penge, for at få styr på det. Jeg skulle have styr på momsregnskab, hjemmeside og markedsføring. Jeg gav mig tid til at tænke, hvordan jeg kunne gøre det her på en god måde. Det har jeg været meget tilfreds med."
2: Tag kurser og uddan dig
Der findes offentlige og gratis tilbud, som kan lære dig de færdigheder, du mangler. Susanne har fx taget kurser hos Erhvervshuset Hovedstaden, hvor hun har lært, hvordan man bygger en virksomhed op.
Nogle gange kan din egen brancheforening eller a-kasse også hjælpe dig med faglig viden og sparring. Hos Din Sundhedsfaglige A-kasse tilbyder vi både MasterClass i digital markedsføring og online temamøder og webinarer til dig, som ønsker at blive selvstændig.
Vi tilbyder også personlig rådgivning fra vores karrierevejledere, hvis du stadig er i tvivl om din fremtid.
3: Bliv skarp på markedsføring
Det overrasker nok ikke så mange, at man skal være aktiv på de sociale medier og brande sig selv, når man opbygger en virksomhed. Men en ting, som overraskede Susanne, var, at hun i starten skulle bruge 75% af sin tid på markedsføring. Det fik hun at vide på et af de erhvervskurser hun tog.
"Man skal være synlig hele tiden. Både på de sociale medier og ude i samfundet."
Susanne har selv en hjemmeside, hun bruger Facebook og Instagram, og så er hun generelt opsøgende. Hun har også hængt fysiske opslag op i lokalområdet – fx hos frisøren.
4: Vær opsøgende og brug dit netværk
En anden god erfaring, Susanne har fået, er, at man skal bruge sit netværk og række ud til dem, som virker relevante.
Susanne har både brugt sin far, som har været sælger i hele sit liv. Han har hjulpet med markedsføring og kommunikation, så Susanne bedre kunne få solgt sit budskab.
Så har Susannes mor været en levende reklamesøjle for hende ved at fortælle vidt og bredt om Susannes virksomhed til de mennesker, hun er kommet forbi.
Susanne har også selv rakt ud til en række forskellige relevante virksomheder og instanser. Fx kommunen, hun bor i, jobcenter og virksomheder fra lokalområdet, som hun har tilbudt pakkeforløb til.
Susanne deler også sit visitkort ud til folk hun møder, som hun mener, det kunne være relevant for.
5: Husk at holde fri
Mange kan tro, at en selvstændig aldrig holder fri. Og det kan til dels også være rigtigt. Susanne oplever i hvert fald, at hun ofte tænker meget på sin virksomhed, selvom hun ikke fysisk er på arbejde. Hun tænker hele tiden på, om hun kan gøre mere, lave mere markedsføring eller være mere opsøgende.
Det kan også være svært for hende at holde fri om aftenen, hvor hendes kunder som regel har fri og tid. Men for at skabe balance i det, har Susanne vendt op og ned på sin dag, så hun holder fri eller har mindre travlt om morgenen og om formiddagen, hvorimod hun har mere travlt om eftermiddagen.
Men det er også vigtigt for Susanne at holde helt fri, og derfor plejer hun ikke at arbejde i weekenderne.
Generelt føler Susanne, at det er langt mere frit og fleksibelt at være selvstændig fremfor fastansat. Nu kan hun selv tilrettelægge sin tid, bestemme hvor meget hun vil arbejde og selv rykke rundt på aftaler, hvis hun har brug for det.