Beboernes livshistorier
Som altid med ny teknologi kræver det en tilvænning – i dette tilfælde især for personalet, fortæller Marie-Louise Rosenkvist Koch.
”Vi er meget analoge på det her plejecenter. Rigtig meget kører i Majland-kalendere stadigvæk, og det vil vi gerne væk fra. Men det er en proces – og noget med, at ”sådan har vi altid gjort”. Så der er også noget pædagogisk i at få formidlet, hvorfor vi prøver noget nyt. Bare fordi ting fungerer fint, kan der jo stadig være potentiale for forbedring,” siger hun.
Marie-Louise Rosenkvist Koch understreger, at hun godt forstår, at tiden for plejepersonalet kan være knap til at sætte sig ind i nye ting. Og for en del af de ansatte kan det også være en udfordring at skulle håndtere det danske sprog i en app, som tilmed er yderligere et supplement til de andre elektroniske systemer, personalet i forvejen skal bruge til registrering og dokumentation.
”De nye velfærdsteknologier kan jo helt klart være et værktøj til at lette arbejdet, øge livskvaliteten og andre positive ting, men det kræver også, at man sætter sig ind i det. Det vil altid være en afvejning af, om man skal bruge fem minutter på at lave et opslag eller fem minutter på et eller andet ”ude på gulvet”. Der har været lidt modstand mod at bruge det, og det kan jeg jo godt se, for det kan hurtigt blive til en ekstra arbejdsopgave. I virkeligheden også for de pårørende.”
Til gengæld kan der være stor tilfredsstillelse og glæde for de pårørende at bruge funktionen ”beboerlivshistorie. Her kan man skrive beboerens livshistorie, præferencer og interesser og fortælle om et langt og aktivt liv, før et plejecenter kom på tale.
Livshistorien konverteres automatisk til det elektroniske omsorgssystem, som personalet bruger i dagligdagen.
”Tidligere ville nye indflyttere og deres pårørende få udleveret et langt stykke papir, hvor de kunne skrive livshistorie i hånden, hvorefter personalet så skulle skrive det ind i systemet – ”kan hun lide klassisk musik og vil helst have en bestemt type strømper på osv.”. Det er meget lettere nu, og den slags information giver stor værdi til vores arbejde.”
Marie-Louise Rosenkvist Koch har efter interviewet fået et andet arbejde.