Sociale Medier

Markedsføringsekspert: 6 fifs til at få flere kunder i butikken

Kæmper du med at få kunder i din praksis? Sally Ropstad, der er ekspert i digital markedsføring og underviser hos Bigum&Co, giver dig sine råd til at få kundernes opmærksomhed.

Som selvstændig skal du hele tiden tænke på, hvor den næste kunde gemmer sig. Uden kunder, må din praksis lukke. Det er derfor nødvendigt for din virksomhed, at du ved, hvordan du får kundernes øjne op for den. 

Det kan dog være svært at vide, hvor du skal lægge din energi og kræfter.  

Vi har bedt Sally Ropstad om at give de bedste fifs til at få kunder som selvstændig. Hun underviser hos Bigum&Co. En virksomhed, der huser flere eksperter i sociale medier, brugervenlighed, algoritmer, e-mailmarkedsføring og meget mere. 

”Der er mange overordnede gode idéer at tage med, men alt skal man tage ind i perspektiv med sin egen virksomhed. Der er en stor forskel, hvis du for eksempel er en lokal virksomhed eller har virksomheder flere steder i landet,” siger hun. 

6 fifs

  1. Tag én ting ad gangen

Som selvstændig er der mange ting at have styr på, og markedsføring er ikke et lille område at arbejde med. Det er dog et vigtigt element, hvis du vil have ”kunder i butikken”.

Ifølge Sally Ropstad skal du kun gøre én ting ad gangen, så du bruger din tid og energi optimalt.

”Lad være med at gabe over for meget. Fx at optimere din hjemmeside bliver nemt et fuldtidsjob. Start et sted. Det er en løbende proces, så du er aldrig færdig med et emne”.

  1. Optimer hjemmesidens brugervenlighed: 

Sally Ropstad vil altid anbefale folk, der enten skal starte en virksomhed eller har en ny virksomhed, at starte med at kigge på hjemmesidens brugervenlighed. 

”Gå hjemmesiden igennem og kig på førstehåndsindtrykket: Er der en forholdsvis intuitiv tilgang? Er der et søgefelt i højre hjørne? Er der ligegyldige knapper? Det er vigtigt at bygge et univers, der er intuitivt at finde rundt i og sætte logo og funktioner, hvor brugeren forventer de skal være”, forklarer hun. 

”Du skal have grundelementet klar – hjemmesiden - fordi det er her, du får konverteringer”. 

  1. Gør det nemt for kunden at konvertere:

En konvertering sker, når en besøgende udfører en ønsket handling på din hjemmeside eller i din webshop. Det kan fx være at tilmelde sig et forløb.

”Du bør stille dig selv en række spørgsmål med kunden i fokus. Hvad skal der til for at gøre det nemt at tilmelde sig? Det kan være helt ned i detaljer. Fx om der på den knap, kunden trykker på til sidst, skal stå ”indsend” eller ”tilmeld” og endda knappens farve”.

  1. Få et godt E-mail-flow

Nyhedsbreve er utrolig vigtige, mener Sally Ropstad, fordi det er en god måde at få folk til at konvertere på. For når kunderne først har trykket ”tilmeld” til nyhedsbreve, læser de dem også ofte. 

”Mange selvstændige er bange for e-mails, men vi oplever, at det er sted, hvor man kan få rigtig mange konverteringer. Hvis en kunde for eksempel har haft et forløb hos dig, kan du lave mersalg via e-mails,” forklarer hun.

  1. Annoncér på sociale medier

Annoncering på sociale medier er en god måde at gøre opmærksom på dine ydelser. Her kan du målrette tilbud til både tidligere og nye kunder.

”Annoncering hjælper dig med at opnå konverteringer både, hvis du er en ny virksomhed eller etableret virksomhed,” fortæller eksperten.

  1. Brug tid på søgemaskineoptimering (SEO)

Når du arbejder med SEO, handler det om at få en bedre placering end dine konkurrenter på forskellige søgemaskiner som fx Google. Du kan optimere din hjemmeside i forhold til forskellige søgeord, som dine potentielle kunder ofte bruger.

”Først skal du finde ud af, hvor høj konkurrence, der er på forskellige søgeord. Du skal finde de ord, der giver mening for din virksomhed, på den måde bruger du ikke unødvendige penge,” siger hun.

"Det er vigtigt at optimere din SEO, fordi ligger dit virksomhedslink på side 10 på Google, er der ingen, som finder den. Det er de færreste, der går videre fra den første side, der dukker op, når de søger på noget", afslutter Sally Ropstad.

Vil du lære mere om markedsføring som selvstændig? Eller ønsker du sparring til at lægge en forretningsplan? Som medlem i Din Sundhedsfaglige A-kasse får du gratis adgang til temamøder for selvstændige.