Sådan griber du markedsføringen an som sundhedsfaglig selvstændig

Der findes et hav af muligheder for at gøre opmærksom på dig selv og dine ydelser, og hvis du ikke har erfaring med marketing, kan det være svært at vide, hvor du skal starte og slutte.

Som sundhedsprofessionel ligger din spidskompetence naturligvis inden for det sundhedsfaglige område. Men som selvstændig skal du også sørge for, at din virksomhed bliver synlig for den rette målgruppe, så du får patienter på briksen eller kunder i butikken, om man vil – alt efter hvilken type forretning, du driver.

Før du tager hul på selve markedsføringen af din virksomhed, er det godt have tjek på basale ting i din forretning: Din kerneforretning, dit kundesegment og dit budskab.

Først når du kender de 3 ting, kan du starte markedsføringen, som kort fortalt handler om at få dit budskab ud til dine potentielle kunder.

Hvad er markedsføring?

Markedsføring er ikke kun én ting, men en bred betegnelse for, hvordan du afsætter din idé, dit produkt eller din serviceydelse.

Eksempler på marketing:

Egne kanaler: Din egen hjemmeside og indhold på sociale medier, flyers, nyhedsbreve, mm.

Købte kanaler: Digitale og trykte annoncer, ad-words, SEO, sponsorater, messer, mm.

Optjente kanaler: Sociale medier (dine følgere), presseomtale, PR, ambassadører, anbefalinger

Hvorfor skal jeg bruge tid og penge på marketing?

Det korte svar er; for at få din virksomhed til at køre rundt.  Se på markedsføringen som en langsigtet indsats, der skal skabe synlighed, så din målgruppe ved, du eksisterer, når deres behov opstår.

Man arbejder både med den langsigtede marketing, som skaber dit brand og det direkte salg, som skal få kunderne til at booke en aftale eller lignende. De to strategier komplimenterer hinanden og lykkes du med dette, vil du stå stærkt.

Start med at lytte

Et godt sted at starte er at lytte til kunderne. Når du er i kontakt med din potentielle målgruppe, så læg mærke til, hvordan de omtaler deres udfordringer, som har relevans for din ydelse. Der vil helt sikkert være guldkorn, du kan tage med tilbage til skrivebordet og bruge, når du skal lave materiale og indhold, der rammer plet i målgruppens behov. Du kan også systematisere denne proces ved at sætte interviews op med potentielle kunder.

Du gør klogt i at indsamle viden om:

  • Potentielle kunders adfærd, præferencer og beslutningsmønstre
  • Hvor kunden forventer at finde produktet eller ydelsen (digitalt eller fysisk)

Hvad skal jeg vælge?

Når du har helt styr på dine budskaber og et godt kendskab til din potentielle kundegruppe, så er du klar til at komme i gang. Men hvor mange penge skal du egentlig sætte af til markedsføring? Og hvordan vælger du de aktiviteter, der er de rigtige for dig?

For at finde frem til dette kan du lave en cost-benefit-analyse. Altså; hvad kan bedst betale sig? Kig på, hvem din målgruppe er; har du fx en klinik i en lille by, så kan en annonce i lokalavisen måske bedst svare sig.

Herefter skal du sætte et budget af. Marketing koster alt fra få hundrede kroner til mange millioner – kig på, hvad du kan afsætte i budgettet. En god idé kan være at starte med en enkelt aktivitet og se, hvad det kaster af sig.

Men det er ikke kun penge, der skal afsættes for at få markedsføringen til at spille. Du skal regne med at bruge meget tid på denne del af din forretning. Især i starten.

Til sidst kan du vælge at lave en strategi for din markedsføring, hvor du opsætter måltal og skriver ned, hvordan du vil nå dem, samt hvornår aktiviteterne skal udføres. På den måde kan du bedre holde styr på dit eget tidsforbrug, dit budget og effekten af din markedsføring.

Hvad koster markedsføring?

Du kan som sagt vælge at bruge få eller mange kroner på at markedsføre dig – det handler alt sammen om, hvad du kan og vil afsætte i dit budget.

Man kan sagtens drive aktiviteter uden at bruge (særlig mange) penge. Du kan fx lave en gratis profil på sociale medier og lave indhold dertil (som du så kan bruge penge på at nå bredere ud med). Du kan også lave en lille pjece, som kan ligge på det lokale bibliotek. Eller en plakat, du kan hænge på opslagstavler i dit lokalområde.

Et godt – og som regel gratis – sted at starte er med dit eget netværk! Aktivér dem på sociale medier, tal med dem om din nye virksomhed og se, om de kan hjælpe dig med at nå bredere ud med dit budskab.