20230920 DSA Sofie Mental Sundhed 259

Sygeplejestuderende Sofie i pilotprojekt om mental robusthed: ”Jeg føler, jeg skal kunne det hele i morgen”

Sygeplejestuderende Sofie Iburg Nielsen føler sig indimellem presset, men har lært nogle redskaber til at føle sig mere mentalt robust.

Skrevet af freelancer Dorte Mosbæk

Som sygeplejerske – og dermed også som sygeplejestuderende – er det næsten uundgåeligt at lande i situationer, hvor man bliver udfordret, presset og måske endda stresset.

Det har sygeplejestuderende på Diakonissestiftelsen i København Sofie Iburg Nielsen også mærket på egen krop.

”Jeg kan i den grad mærke, at der mangler hænder. Der mangler flere sygeplejersker til patienterne. Og jeg kan mærke, at patienterne godt ved, at vi løber hurtigt på gangene,” siger 27-årige Sofie Iburg Nielsen.

Hun går på det første og indtil nu eneste hold, der har været igennem et forløb om mental robusthed i forbindelse med sygeplejeuddannelsen på Diakonissestiftelsen – et pilotprojekt, som Din Sundhedsfaglige A-kasse har været med til at sætte i gang for at forebygge stress.

En undersøgelse fra Dansk Sygeplejeråd har vist, at hver syvende nyuddannede sygeplejerske bliver ramt af stress eller andre psykiske belastninger inden for de første tre arbejdsår, ligesom Den Nationale Sundhedsprofil i 2022 viste, at et stigende antal kvinder mellem 16 og 24 år selv mener, at de har dårligt mentalt helbred.

Helt konkret er Sofie Iburg Nielsens hold af sygeplejestuderende blevet undervist i forskellige øvelser, blandt andet en åndedrætsøvelse, som hun selv har brugt derhjemme.

”Den handler om at kunne finde 100 procent ro i sig selv. Man finder en god position, enten at sidde eller ligge i, hvor der er fuldstændig ro omkring en. Og så er der en guide i den app, som også er en del af projektet, som simpelthen guider igennem åndedrættet, hvor man så kan tælle, så man får pauser i sit åndedræt. For mig virker det rigtig godt at tælle, fordi mit fokus ligger på tallene,” siger Sofie, som også kunne bruge øvelsen i forbindelse med eksamen.

”Jeg er generelt én type, som godt kan fare lidt op inden eksamen, men her kunne jeg virkelig mærke, at jeg fik hele nervesystemet ned på et helt andet niveau”.

En anden øvelse er at undgå tankefælder, som er negative tankemønstre, der fører til negative konklusioner om noget, der ikke har rod i virkeligheden. Og en tredje øvelse, de studerende kan trække op af den mentale værktøjskasse, er ”Tre gode ting”.

”Den har jeg brugt, hvis jeg i min praktikperiode har haft en travl eller overvældende dag. På cykelturen hjem tænker jeg så på, hvad der egentlig har været godt ved dagen og hvilke tre ting, der har været positive. Det kan være, at jeg har gjort nogle rigtig omsorgsfulde ting for en patient eller haft en god snak med en kollega,” forklarer hun.

Pres fra flere steder

Sofie Iburg Nielsen mener, at presset på de unge både kommer indefra og udefra.

”Jeg har nogle gange følt, at jeg helst skal kunne det hele i morgen, og at jeg gerne ville være lige så god som en erfaren sygeplejerske, der måske har 20 år i bagagen. Men der er også et pres om, at når vi er færdiguddannede, så skal vi altså ud på arbejdsmarkedet, og det skal helst være dagen efter, vi har afsluttet vores sidste eksamen,” siger hun og tilføjer:

”Men selvfølgelig er der også et pres fra os selv og fra hinanden om, at vi gerne vil gøre det så godt som overhovedet muligt”. 

Sofie Iburg Nielsen er opmærksom på, at hun er gået ind i et fag, hvor det kan være svært at undgå situationer, der kan give psykisk pres. Hun håber, at de nye redskaber fra pilotprojektet kan gøre det nemmere at håndtere udfordringerne, når hun om et halvt års tid står i sit første job.

”Det er ikke fordi, det løser problemet. Men jeg har kunnet lægge nogle ting i min bagage på vej hjem og være den kæreste, veninde eller det familiemedlem, som jeg gerne vil være. For mig er det et redskab til at kunne parkere nogle af de ting, som jeg måske har oplevet, men som der selvfølgelig også skal snakkes om”.

Lyt til episoden her eller i din foretrukne podcastapp

Pilotprojekt om mental robusthed for sygeplejestuderende

Pilotprojektet tager afsæt i et patenteret koncept fra Center for Mental Robusthed og er et forløb, der strækker sig over det afsluttende år for 30 studerende på Diakonissestiftelsen i København.

Ideen er, at de kommende sygeplejersker i dette projekt får en lettere overgang fra studerende til uddannede sygeplejersker og hjælp til at tackle de udfordringer, der følger med det første job. 

De studerende skal igennem tre undervisningsdage i mental sundhed og trivsel. Undervisningen understøttes af bogen ’Robust – Lær at mestre modgang’ samt en app med øvelser, træningsprogrammer, og trivselsmåling. Herefter skal de i løbet af deres praktiktid følges i netværksgrupper til supervision og coaching, hvor færdighederne udbygges og vedligeholdes.

Pilotprojektet kører i 2023 og vil blive opfulgt af en evaluering af de studerendes mentale trivsel.

På forløbet lærer de studerende at:

  • Analysere problemer og sætte dem i et større perspektiv samt at holde fokus på det, de kan kontrollere gennem realistisk optimisme
  • Forstå og bringe unikke psykologiske styrker og ressourcer i spil
  • Skabe en sund afstand mellem tanker og følelser
  • Anvende positiv kommunikation og styrke deres netværk
  • Passe på sig selv gennem forskellige metoder til stresshåndtering

Kilde: Director i Center for Mental Robusthed, Ida Rahbek-Hertz.