At få det rigtige job kan være en udfordrende rejse, især når det kommer til at blive opmærksom på, hvilke kompetencer man har, hvordan man kan bruge dem, og hvordan man kan præsentere dem på en overbevisende måde. Heldigvis for 30-årige Ida Thorsteinsson blev denne rejse lettere med en utraditionel allieret - ChatGPT.
Denne digitale assistent blev Idas hemmelige våben i jobansøgningsprocessen og hjalp hende med at lande drømmejobbet som IT-konsulent hos Rigspolitiet - et arbejde, der er markant anderledes, end det hun var vant til som uddannet sygeplejerske og med en kandidat i teknoantropologi.
Hun søgte i første omgang stillingen, fordi hun synes, at den lød rigtig spændende, og selvom den som udgangspunkt lå langt fra hendes tidligere erfaringer, kunne hun godt se et match med nogle af hendes kompetencer.
Men for at skrive en så god ansøgning som muligt og for at få fremhævet de helt rigtige kompetencer - og dem alle sammen - bad hun ChatGPT om hjælp til at identificere dem, som var mest relevant for stillingen hos politiet.
”Det er jo et andet miljø, end jeg umiddelbart var vant til at arbejde i, og et område som bruger nogle helt andre vendinger og termer, end jeg er vant til. Det hjalp ChatGPT mig med at komme udenom. Den foreslog blandt andet mine kompetencer som at trives med at arbejde i et tværfagligt miljø og at have gode samarbejdsevner på forskellige organisatoriske niveauer,” siger hun.
”Den mindede mig også om, at en del af sygeplejerskers arbejde også er at formidle komplekst information til patienter og pårørende, og evnen til at kunne det er jo faktisk også supervigtig i en stilling som konsulent”.
Kom til jobsamtaler på grund af ChatGPT
Ida Thorsteinsson fortæller, at hun skrev cirka 12 ansøgninger ved hjælp af ChatGPT og kom til flere samtaler på baggrund af de ansøgninger. Der var en tydelig forskel, i forhold til før hun brugte ChatGPT. Generelt var den god til at formulere og danne et overblik over andre kompetencer, end dem hun selv lige havde tænkt på at fremhæve.
For eksempel har hun erfaring i at have omskiftelige opgaver på grund af sin sygeplejerske baggrund. Den erfaring var åbenbart også meget relevant i forhold til det job, hun søgte og endte med at få hos politiet, selvom jobbet ikke havde noget med sygeplejerskefaget at gøre.
”Den giver et godt overblik over de kompetencer, arbejdsgiveren søger, og hvordan de overlapper med de kompetencer, man selv har. Den fik kringlet min baggrund til at passe ind i jobbet hos Rigspolitiet, selvom jeg ikke havde arbejdet med noget lignende. Den formulerede det på en god og overbevisende måde,” siger hun.
”Til jobsamtalen kunne de se min relevans, fordi det var blevet formuleret så fint af ChatGBT”.
ChatGPT er effektiv og en god inspiration til, hvordan og hvad man skal skrive i sin ansøgning. Og samtidigt er det nemt at få den til at spytte en tekst ud, du kan arbejde videre med, hvis du er gået lidt i stå.
”Den var en stor hjælp, når jeg var gået lidt død i skrivearbejdet og en stærk motivation til at få skrevet noget ordentligt. Det er nemlig lettere at redigere end at skrive noget fra begyndelsen,” afslutter hun.
Det er ikke kun til at skrive en ansøgning, du kan bruge ChatGPT. I denne artikel valgte vi også at prøve kræfter med ChatGPT. Vi fodrede den med hele artiklen og bad den skrive en indledning på 5 linjer til artiklen. Ud fra det fik vi den intro, vi har sat ind i artiklen. Fangede du det?