Du har måske gået med drømmen om at blive selvstændig længe. Og du har endda også den helt rigtige idé til en virksomhed. Men hvordan tager du din idé fra noget, der foregår i dit hoved og gør den til en bæredygtig forretning, du kan leve af? Svaret på dét spørgsmål kan være Lean startup.
Man siger, at mange veje fører til Rom, og der er således heller ikke én rigtig måde at bygge sin forretning op på, men med Lean startup-metoden kan du relativt hurtigt komme i gang og få erfaring med dit produkt eller din sundhedsfaglige ydelse.
Lean startup er et udviklingsredskab, som gerne skulle spare dig både tid og penge. Tanken er, at du ikke behøver at have et færdigt produkt fra start, men at du kommer i gang og bliver klogere på dit produkt eller din ydelse undervejs for så at justere efter behov og til sidst stå med et stærkere produkt.
På den måde bruger du ikke unødige ressourcer på at færdigudvikle et produkt i startfasen, som muligvis skal laves radikalt om eller gentænkes helt, når det langt om længe er klar til at blive testet i målgruppen.
Populær blandt iværksættere
Selve konceptet Lean startup er forholdsvis nyt og stammer fra software-udviklingsmiljøet i Silicon Valley i Californien. Den amerikanske entreprenør Eric Ries udtænkte i løbet af 00’erne principperne for metoden, som mange iværksættere nu bygger deres virksomheder efter.
Modellen blev yderst populær, og er det stadig i dag, fordi mange gerne vil undgå at sidde fast i en ressourcetung udviklingsfase med deres produkt, som især var tilfældet blandt nogle tech-virksomheder i 00’erne.
De måtte simpelthen dreje nøglen om, da deres produkt endelig var klar til at gå i luften, fordi det ikke matchede behovet i målgruppen.
Sådan gør du:
Metoden består – ret forsimplet – af tre faser, som du bevæger dig frem og tilbage imellem for hele tiden at komme tættere på en færdig løsning. De tre faser er: Byg, mål og lær.