DSA STOCKFOTO SCENARIE 19 V037

7 principper du kan følge, hvis du vil undgå omsorgstræthed

Følelser smitter – og det er ikke altid en god ting, når man som sundhedsfaglig løser opgaver, der kræver omsorg og empati for patienten. Her får du ekspertens 7 principper mod omsorgstræthed.

Bliver du konstant konfronteret med andres følelser på dit arbejde? Så kan du nemt komme til at overtage dem – og er dermed i risiko for at blive ramt af omsorgstræthed.

Omsorgstræthed er betegnelsen for den type følelsesmæssig udbrændthed, der kan opstå hos faggrupper, som arbejder med mennesker – fx sundhedsfaglige.

Bliver du ramt, kan du fx reagere ved at trække dig fra opgaver, distancere dig fra visse patienter eller melde dig syg, fordi du til sidst slet ikke kan overskue at gå på arbejde.

Her får du en kort introduktion til Anne-Mette Sohn Jensens principper mod omsorgstræthed. Hun er Cand.pæd. i pædagogisk psykologi og er aktuel med bogen ”Omsorgstræthed – 7 forebyggende principper”.

7 principper mod omsorgstræthed

  1. Roller, værdier, indflydelse og rammer
    Det er nødvendigt at kende opgaven for at vide, hvordan og inden for hvilke rammer den skal udføres. På den måde er det også nemmere at vide, hvad der er dit ansvar, og hvornår der er andre, der skal tage over.

  2. Mennesket er uperfekt, sårbart og ansvarligt
    Du er "bare" et menneske. Du gør det så godt, du kan. Og samtidig er du ansvarlig for det, du siger og gør. Når du arbejder med mennesker, bliver du nødt til at forholde dig til din egen bagage, vide hvad der påvirker dig og hvordan du reagerer i forskellige situationer, også så du kan dele det med dine kolleger.

  3. Det (hele) handler om følelser
    Definitionen af omsorgstræthed kredser om den følelsesmæssige del af arbejdet, derfor er det relevant at forholde sig til følelser - både dine egne og andres. Det allervigtigste er dog at skelne mellem, hvor følelser hører til, for de smitter. Til gengæld er min hovedargumentation også, at du med compassion kan lære at bære andres følelser, uden at du bliver overvældet.

  4. Ingen kender fremtiden
    Når det kommer til stykket er der faktisk meget lidt, du har kontrol over, og at vedkende sig dette vilkår kan sænke modstand, og måske være med til at åbne op for, at der er meget, du ikke ved. Fordi du hele tiden arbejder i en verden under konstant forandring.

  5. Den dobbelte opgave – faglighed og samarbejde
    Et af de allervigtigste værn mod at løbe tør for omsorg er faglighed. Hele tiden tænke på, at du er ansat til at løse en opgave i samarbejde med kolleger. Dertil har du en forpligtelse til at forsøge at forstå situationer fra andres perspektiver og give plads til, at andre har en anden mening end dig.

  6. Bæredygtig arbejdsfordeling
    Bæredygtighed tænker jeg både på den korte, men især på den lange bane. Her handler det også om at kende dine egne tegn for, at noget er for meget, at det går for stærkt, at der er for mange opgaver og at empati kan have en pris. Derfor har jeg skrevet om vigtigheden at grænser.

  7. Arbejdsglæde og self-compassion
    Du må ikke glemme arbejdsglæden og alt det fantastiske, der gør det hele værd. Derudover er det nødvendigt at passe godt på sig selv, og der har forskningen i self-compassion (eller egenomsorg) meget at tilbyde. For ikke at tale om dine kolleger, som kan være dine redningsplanker, når det er svært.

Kilde: Anne-Mette Sohn Jensen, Cand.pæd. pædagogisk psykologi.

Lyt til podcast om omsorgstræthed

I vores podcastepisode ”Omsorgstræthed – det kan trænes væk” giver ekspert Anne-Mette Sohn Jensen konkrete redskaber baseret på de 7 principper, du selv kan implementere i hverdagen samt hvordan man tager snakken om det på arbejdspladsen. Lyt med her: