Hjemmebesøg og skrivebordsarbejde
Arbejdet er fordelt på cirka 50 procent borgerkontakt og 50 procent administration. Borgerkontakten kan bestå i, at Kathrine Skøtt besøger virksomheder, som af forskellige årsager har fået brug for hjælpemidler til en ansat.
Eller hun tager på hjemmebesøg hos en borger for at lave en funktionsvurdering, der bruges i forbindelse med indstilling til førtidspension.
Den administrative del handler herefter om at få nedfældet observationerne fra besøgene, søgt om hjælpemidlerne til virksomheden eller få udarbejdet det skriftlige notat til sagen om førtidspension.
Paragraffer, lovgivning og administration var dog ikke ligefrem på skemaet under Kathrines uddannelse.
”Vi havde et modul på 10 uger om arbejdsmiljølovgivning, som jo i princippet nærmer sig det, jeg sidder med i dag. Jeg syntes, det var så kedeligt! Men jo mere man dykker ned i et emne, jo mere spændende folder det sig ud. Så jeg vidste godt, at der var en masse vinkler og nuancer, som kunne gøre det interessant.”
Trods sin manglende erfaring med det specifikke arbejdsfelt, synes Kathrine Skøtt dog alligevel, at hun trækker på mange ting fra sin uddannelse og sit tidligere job.
Artiklen fortsætter under billedet
”På klinik var der også rigtig meget vejledning i forhold til, hvordan patienten begår sig bedst i sin hverdag, hvis han f.eks. har ondt i skulderen. Og det er i princippet lidt det samme, jeg vejleder om nu - her har jeg bare også øje for, om der er et hjælpemiddel, som kan få ham til at udføre sit arbejde nemmere. Ordet hjælpemiddel associerer man jo hurtigt med en ergoterapeut, men vi skelner ikke så meget mellem vores titler, andet end at vi ved, at vi har nogle forskellige kompetencer, og at vi den måde kan sparre med hinanden.”
Kathrine Skøtt holder også af skrivebordsarbejdet, for det giver fleksibilitet og afveksling i hverdagen.
”Jeg synes, det er helt fantastisk at kunne gå ud og give borgere redskaber med på deres vej. Men jeg kan egentlig også godt lide det administrative, for det giver automatisk mulighed for at reflektere over det, man har observeret.”
Og helt personligt er det også en befrielse for Kathrine, som har to små børn, at arbejde på flekstid uden patienter i kø i venteværelset.
”Der står ikke hele tiden en patient foran mig og forventer noget. Hvis det hele brænder på derhjemme en morgen, kan jeg vælge at møde lidt senere ind, eller hvis et af mine børn er syge, kan jeg tage mine computer med hjem og arbejde hjemmefra. Det letter en hel del på ens samvittighed at have den mulighed, når man har små børn.”