1. Skil dig ud fra mængden
Specialisér dig, så du skiller dig ud fra mængden. Vær opmærksom på løbende at udvikle din forretning, så den er tilpasset kundernes behov. De ændrer sig løbende. Og du skal kunne være med.
2. Følg med faget
Tiden, hvor du tager en uddannelse og tror, det er nok at vise et 10 år gammelt eksamensbevis frem, er slut. Hvis du vil være attraktiv, må du løbende følge med faget og tage kurser og efteruddannelser, der ligger i naturlig forlængelse af dit fag.
3. Søg tværfagligheden
Det kan gøre dig klogere at arbejder tværfagligt. Og så kan det tværfaglige være med til at giver et bedre produkt for kunderne, og det udvikler din forretning.
4. Skab et ”learning lab”
Du tjener ingen penge på fx at tilbyde gratis spørge- eller konsultationstimer. Men det kan til gengæld være en slags ”learning lab”, hvor du får viden om, hvad der bekymrer og er vigtigt for dine kunder. Det kan du bruge til at udvikle din virksomhed.
5. Udtænk et koncept, der kan skalere
Der skal lægges mange timer i at få en forretning op at stå. Derfor er det vigtigt at udtænke koncepter, der kan skalere. Det kan du gøre ved at lave online forløb, hvor du kan genbruge delelementer fra kursus til kursus.
6. Fejlskud er en del af vejen til succes
Den, der vil udvikle, laver også fejl. Det er nødvendigt. Det er vejen til succes. Derfor er det intet nederlag, hvis der kun kommer to til dit annoncerede kursus. Næste gang kommer der flere. Hvis du altså laver dit analysearbejde og justerer dit tilbud derefter.
7. Lyt dig frem til kundernes behov, før du skaber løsningerne
Prioritér at lave løbende kundeanalyser. Spørgeskemaer afdækker, hvad din målgruppe efterspørger – og det bør du forsøge at tilpasse dine tilbud til.
8. Sæt grænser for dit arbejdsliv
Som selvstændig kan du nemt komme til at arbejdede i døgndrift, især hvis idéerne og kunderne kom væltende - lær at rive en dag ud af kalenderen og lave ingenting. Friheden er en af fordelene ved at være selvstændig. Det skal du udnytte, og derfor skal du huske at sætte rammer for dit arbejdsliv.
9. Skab et godt forhold til ”kon-kollegaerne”
Ligesom en praktiserende læge, er det vigtigt at have fagfæller at henvise til, når du skal på kursus eller ferie. Det er derfor afgørende at have et godt forhold til dem. De er dine konkurrenter, men de er også dine kolleger.
10. Kend din begrænsning
Bare fordi du er en god sundhedsfaglig, er du ikke nødvendigvis god til administration eller regnskab. Det kan godt betale sig at købe ad hoc-hjælp til fx revisor, website, Google AdWords, grafiker og lignende.
Kilde: Førstehjælp til dit arbejdsliv