Det er vigtigt, stillingsopslaget bliver kort og præcis - den skal både kunne sælge jobbet, men samtidig også give et realistisk bud på krav og vilkår. Stillingsopslaget bør indeholde disse punkter:
1. En fængende overskrift
Overskriften skal både rumme stillingsbetegnelsen og samtidig fange ansøgerens interesse. Forsøg at vinkle overskriften, så den rammer en specifik faggruppe og tiltaler den type person, du søger til stillingen.
2. En kort og knivskarp indledning
I indledningen skal der stå, hvorfor du søger en ny medarbejder, samt hvilken type stilling medarbejderen skal bestride. Fremhæv det, der gør jobbet særligt interessant for den type fagperson, du søger.
3. Kort beskrivelse af virksomheden og afdelingen, hvor stillingen er
Rigtig mange ansøgere vil gerne vide, hvad virksomheden laver, og hvordan virksomheden er som arbejdsplads. Disse punkter er derfor gode at komme omkring. Du kan også vælge at linke til en beskrivelse af organisationen og afdelingen på jeres hjemmeside:
- Hvad type virksomhed er det?
- Hvad er virksomhedens visioner og værdier?
- Hvor mange ansatte er der i virksomheden og i selve afdelingen?
- Hvordan er det faglige og sociale miljø?
- Hvordan er kollegaerne?
- Hvordan koordinerer man med kollegaer og ledere?
4. Jobbeskrivelsen
En fyldestgørende beskrivelse af selve jobbet er det, ansøgere finder mest interessant. Derfor skal du ikke kun liste arbejdsopgaverne i punktform men også uddybe hvilke udfordringer og udviklingsmuligheder, der er i jobbet. Husk, en ærlig og konkret jobbeskrivelse tiltrækker oftest de rette ansøgere.
- Hvad er de konkrete arbejdsopgaver i jobbet?
- Hvilke ansvarsområder hører med i jobbet?
- Hvilke muligheder for kompetenceudvikling og videreudvikling er der i jobbet?
- Hvordan er ansættelsesforholdet, løn- og arbejdsvilkårene?
- Hvor mange kollegaer kommer man til at arbejde sammen med?
- Hvordan er arbejdstiderne?
- Hvad gør jobbet særligt attraktivt?
5. Beskriv, hvem du søger
Vær klar og præcis i dit ordvalg, når du beskriver den person, du søger. Undgå abstrakte betegnelser, og præciser i stedet hvilke kompetencer og kvaliteter, du søger hos en kandidat, og hvorfor du forventer, at kandidaten har netop disse kompetencer og kvaliteter. Jo mere præcis du er, jo flere kvalificerede ansøgere får du til stillingen.
- Hvilken uddannelsesmæssig baggrund skal ansøgeren have?
- Hvilken erfaring forventer du, ansøgeren har?
- Hvilke faglige kompetencer og kvalifikationer skal ansøgeren have?
- Hvilke personlige kompetencer skal personen have.
Du kan med fordel lave en kort analyse af de væsentlige funktioner i jobbet og efterfølgende oversætte dette til de krav, du har til de kompetencer, som kandidaten skal have.
6. Forklaring af hvordan og hvor interesserede kandidater søger stillingen
7. En fængende afslutning
Du kan runde stillingsopslaget af med en fængende afslutning. Giv her en sidste opfordring til, hvorfor ansøgere bør søge jobbet, som samtidig er vinklet mod den type kandidat, du søger.
8. Kontaktinformation
Angiv nederst information på en kontaktperson, som ansøgere kan kontakte, hvis de har uddybende spørgsmål til jobbet.
- Kontaktpersonens stilling, navn, telefonnummer og e-mailadresse.
- Virksomhedens adresse.
- Evt. links til relevant information om virksomheden, personalepolitikker eller lign.