Bannerbillede

Stress

Undersøgelser viser, at stress og manglende trivsel er en udfordring for mange studerende. Her kan du blive klogere på, hvad stress er, hvordan du kan undgå stress, og hvordan du takler den, hvis du rammes.

Hvad er stress

Stress er en hormonel tilstand, der gør, at du kan yde en ekstraordinær indsats i en presset situation. Tilstanden stress opleves, når belastninger og krav til en person er større end de personlige og sociale ressourcer, personen er i stand til at mobilisere. Det betyder, at når dine belastninger over tid overstiger dine ressourcer fysisk, psykisk og socialt, vil du opleve stress. Ethvert menneske har en unik stressprofil, da det er forskelligt, hvad vi oplever som stressende.

Det kan være svært at forstå, hvordan stress viser sig i hverdagen. Derfor har vi samlet eksempler og gode råd om, hvad du skal være opmærksom på

Et eksempel på stress

Studievalg og ansvar for klienter
Line er 24 år og fysioterapeutstuderende på 3. år. Efter studentereksamen var Line i tvivl om, hun skulle vælge at læse jura eller til fysioterapeut.  Forventningerne til studielivet og arbejdslivet gjorde, at valget faldt på fysioterapistudiet. Line har også store forventninger til at blive færdig med sin uddannelse. Samtidig føles tanken om at stå alene med en klient som et stort ansvar og pres, og hvad nu hvis hun slet ikke får et arbejde?  

Arbejdsløshed og økonomi
Som noget nyt har flere af de færdiguddannede fra sidste år endnu ikke fået job. Line arbejder hårdere med sine studier end nogensinde før. Samtidig har hun et studiejob i en løbebutik. Lønnen er lav, selvom arbejdspresset er stort, og det er svært at få budgettet til at løbe rundt. Men Line ved, at erfaring fra et studierelevant job kan være afgørende for, om en arbejdsgiver vælger hende, når hun er færdiguddannet.

Hovedpine og manglende søvn
Det sidste halve år har været virkelig hårdt, og spændingshovedpine er blevet en konstant del af Lines hverdag. Trods nogenlunde søvn hver nat, er hun hele tiden træt og mere irritabel overfor kæresten. Hun skipper oftere madlavningen og køber fastfood. Nogle dage bliver hun i sengen hele dagen. Hun orker ikke at være social og er holdt op med at være frivillig i håndboldklubben. Line har stress. 

Fiktivt eksempel, men realistisk
Historien om Line er fiktion og kan måske virke karikeret, men eksempler, der har lighed med Lines, findes i den virkelige verden. Hun kan sidde lige foran dig. Du har bare ikke bemærket det. Stress er ofte svært at spotte både for omgivelserne og for den, som er ramt af stress.

8 klassiske symptomer på stress 

  1. Dårlig nattesøvn og træthed
  2. Mindre socialt engagement
  3. Hukommelses- og koncentrationsbesvær
  4. Irritabilitet og tristhed
  5. Nedsat appetit
  6. Spændingshovedpine
  7. Øget eksem, hudproblemer og hårtab
  8. Uro, nervøsitet og angst

8 typiske udløsere af stress under studietiden

  1. Strenge krav på studiet og forventninger til, at du altid er velforberedt og får gode karakterer.
  2. Fravalg af alle de ting, som normalt giver energi. Fx sport, sund mad og venner og kæreste.
  3. Høje forventninger fra kommende arbejdsgivere om erfaringer på dit CV.
  4. Bekymringer om hvorvidt det vil lykkes at få et job efter studiet, og det store ansvar der følger med jobbet.
  5. Høje forventninger fra dig selv og krav fra din familie.
  6. Presset økonomi
  7. Ustabil boligsituation  
  8. Ensomhed og helbredsproblemer

Undgå stress

Og hvordan undgår du så at få stress? Her er 8 gode råd til, hvordan du forebygger stress. 

8 gode råd til at forebygge stress under studietiden

  1. Lav en læseplan og aftal fx at læse sammen med en ven.
  2. Husk at restituere, for aktivitet kræver også inaktivitet.
  3. Sæt dine sociale aftaler, løbeturene og biografturene i din kalender. Det er sværere at udsætte det, der giver dig energi og gør dig glad, når du har skrevet det i din kalender.
  4. Prioritér din søvn. En voksen har brug for 7 til 8 timers god søvn. Det er her vi optimalt restituerer, og hvor hukommelsen bliver styrket, så det er lettere at løse opgaver.
  5. Stop op engang imellem. Find et sted med fred og ro, og spørg dig selv, hvordan det går. Mærk efter og vær ærlig. 
  6. Lav et budget for din økonomi. Det kan skabe overblik og ro. 
  7. Vær realistisk, når du planlægger din dag og husk, at vi ofte selv stiller større krav, end vi kan indfri.
  8. Spis sundt og varieret. Din krop og hjerne har brug for næring og ny energi. Det får vi blandt andet gennem en god og varieret kost i det daglige.

Stress har taget over, hvad gør jeg?

Hvis du ikke spotter eller forebygger begyndende stresssymptomer, risikerer du at stressen får overtaget. Når du bliver stressede, er det vigtigt at få kendskab til, hvad der stresser dig, og hvilke værktøjer, der kan fjerne eller ændre disse belastninger.  

Har du symptomer på stress, skal du i gang med følgende:

  • Find ud af, hvad der stresser dig. Det er en grundlæggende forudsætning for, at du kan ændre på det eller håndtere det anderledes. 
  • Kontakt gerne din praktiserende læge eller en stressrådgiver. De kan hjælpe dig med at udrede dine belastninger eller stressorerne, som de også kaldes. Din læge kan også vurdere, om du har brug for at tale med en speciallæge eller psykolog og hjælpe med søvnproblemer. 
  • Glæde, moderat motion og pauser nedsætter din stress og styrker din trivsel. 
  • Tal med en god ven om, hvordan du har det. Hvis man er stresset, kan man tit føle, at det er ens egen skyld, og derfor hjælper det tit at tale om det. Det er ikke din skyld! 
  • Øv dig i at sige fra til ting og i at sige "pyt", når der er ting, du ikke når, eller som går anderledes, end du forventede. 
  • Hvis du tager din stress alvorligt og gør noget ved det, er dine fremtidsudsigterne gode, men du skal indstille dig på, at det kommer til at tage tid. 
  • Tag det op i din klasse, så I kan hjælpe hinanden, for du er helt sikkert ikke alene.

Der er hjælp at hente

Der er hjælp at hente, hvis du vil finde ro, have mere struktur i din hverdag eller bekymrer dig om din økonomi. Her er nogle digitale værktøjer, der kan hjælpe med at skabe trivsel i din hverdag.

Stress test på nettet 
Test dig dig selv i  en stress-test. Testen er udarbejdet af FTF - Hovedorganisation for 70 faglige forbund.

Prøv stress-testen på FTFs hjemmeside

App til planlægning af aktiviteter  
Få overblik over dine aktiviteter med app'en Any.do, der er engelsksproget med flere gratis funktioner.  

Læs mere om any.do 

App til styring af økonomi
Hjælp dig selv med at få overblik over din økonomi med Lommebudget. som oplysningsvirksomheden, Penge- og Pensionspanelet står bag. 

Læs mere om app'en Lommebudget

Gode råd om økonomi på Facebook
Følg med og få tips til at spare penge. 

Besøg Facebooksiden På Røven



Til top