Studerende på sundhedsuddannelse

LinkedIn - For studerende

Opretter du en profil på LinkedIn, vil du få rig mulighed for at danne faglige netværk. Et godt netværk kan du få gavn af i hele din karriere - både når du søger viden og er på udkig efter et job.

Sundhedsområdet er den tredje største branche repræsenteret på LinkedIn, og mere end 1,7 million danskere har en profil. Det giver dig nogle rigtig gode muligheder, hvad enten du uddanner dig til bioanalytiker, ergoterapeut, fysioterapeut, jordemoder, radiograf eller sygeplejerske.

Sådan skiller du dig positivt ud på LinkedIn

Flere og flere arbejdsgivere bruger LinkedIn i deres søgen efter nye medarbejdere eller tjekker kandidaternes profiler inden en jobsamtale. Hvordan du præsenterer dig selv på LinkedIn, kan derfor være afgørende for, om du får jobbet. Dit profilbillede, titel og beskrivelse har stor betydning for det førstehåndsindtryk, du efterlader. 

Billede af LinkedIn profil
Eksempel på titel og billede

7 tips til det helt rigtige profilbillede:

  1. Det er vigtigt, at dit profilbillede er vellignende og tydeligt, så brug et godt kamera eller mobilkamera.
  2. Det er en god ide at tage et helt nyt billede og ikke bruge et tilfældigt feriebillede.
  3. Billedet skal kun vise dig og ikke fx en kæreste eller et kæledyr. Og drinks med paraplyer er et no-go på dit profilbillede.
  4. Hav noget neutralt tøj på, der ikke stjæler for meget fokus. Gerne en hvid skjorte eller t-shirt, der appellerer til det sundhedsfaglige miljø. 
  5. Baggrunden må ikke stjæle fokus fra dig, så vælg en mere neutral baggrund. Tag fx billedet foran en ensfarvet væg i en dæmpet farve.  
  6. Undlad et foto, hvor du lægger hovedet på skrå. Det kan få dig til at se lidt usikker ud. 
  7. Du må gerne smile på billedet, så du sender et signal om, at du er imødekommende, venlig og klar til nye udfordringer. Som minimum skal du smile med øjnene!

Din titel skal fortælle, hvem du er
Dit valg af titel er vigtig, da titlen skal fungere som en appetitvækker for en mulig arbejdsgiver og kan være afgørende for, om arbejdsgiveren får lyst til at vide mere om dig. Brug derfor tid på at formulere en god titel, der fungerer uafhængigt af resten af din profil. Titlen skal kort beskrive, hvem du er.  

Tilføj gerne nogle fagtermer eller andre korte beskrivelser om, hvad du kan bidrage med fx: ”Ergoterapeutstuderende med fokus på neurohabilitering og senskader”. Titler som fx “Sygeplejerskestuderende” eller “Jobsøgende” er ikke specifik nok, da titlerne ikke beskriver, hvad dine egenskaber er. Hvis du vælger at have en lang titel, kan du indsætte tegn, der bryder titlen op fx en bindestreg eller kolon. 

Opsummér din profil under Beskrivelse (summary)

Det er vigtigt, at du opsummerer din profil i en kort beskrivelse, der kan give et overblik over din uddannelse og erfaringer. Det giver dig mulighed for at fortælle, hvad du brænder for fagligt. Hvor dine erfaringer og uddannelse giver et overblik over, hvad du tidligere har lavet, kan din korte beskrivelse også fortælle noget om, hvad du gerne vil nu og i fremtiden. 

Beskrivelsen skal være kort, og du kan godt bruge punktform, men den skal samtidig rumme, hvem du er, hvad du kan, og hvad du vil. Husk at større opgaver og praktikperioder bliver en del af din faglighed, interesser og erfaringer. Det kan du uden problemer bruge i din beskrivelse. 

Fremhæv dine kompetencer på LinkedIn

Uddannelse
Under uddannelse tilføjer du samtlige af dine uddannelser. Beskriv gerne dine valgfag, og hvilke emner, du særligt fokuserer på under studiet. Du kan også fremhæve bestemte karakterer eller opgaver, du har lavet ved at tilføje ”udgivelser” eller ”testresultater”. Som studerende kan det være en god idé at flytte sektionen med uddannelse over erhvervserfaring, så uddannelse står først på din profil. 

Erhvervserfaringer
Det er vigtigt, at du tilføjer en kort beskrivelse af dine arbejdsopgaver til alle dine erhvervserfaringer. Som studerende kan du liste din kliniske undervisning, studiejob og frivilligt arbejde. Vi anbefaler, at du skriver frivilligt arbejde under ”Erfaring” frem for i afsnittet ”Frivilligt arbejde”. Det det i mange tilfælde kan betragtes som reel erhvervserfaring. 

Det er en god idé, at du under hver stilling skriver relevante ansvarsområder, projekter og resultater, du har været en del af. Sørg også for at alle tekster er overskueligt stillet op. Gerne i punkter.

Få anbefalinger fra dit netværk
Når du tilføjer en ny erhvervserfaring på LinkedIn, er det en god idé at bede en tidligere kollega om at anbefale dig. Det fremhæver dine personlige kvalifikationer og arbejdsmetoder. Du bør have mindst én anbefaling for hver erhvervserfaring. Anbefalingen skal komme fra en person, der er relevant for din jobposition fx en tidligere chef, kollega eller vejleder. 

Opdater dine kompetencer
Du kan tilføje mellem 3 og 50 af dine bedste ”kvalifikationer” nederst på din profil og give dit netværk mulighed for at godkende kvalifikationerne. 

Udvælg de kvalifikationer, som du helst vil være kendt for - og undgå at have for mange forskellige kompetencer i spil. Tilføjelse af kompetencer og godkendelse af andres kompetencer er altså en nem og effektiv måde at markedsføre dine kvalifikationer og samtidig engagere dig i dit netværk. 

Tilmeld dig relevante grupper og følg oplagte virksomheder

Du kan følge virksomheder, hvor du har lyst til at arbejde, eller faglige organisationer, som har relevans for dig som fx DSA. Det kan give dig inspiration og holde dig opdateret om ledige stillinger. 

Melder du dig ind i LinkedIn grupper, får du mulighed for at møde personer, som måske kan hjælpe dig, og som du kan tilbyde hjælp og viden. Det kan være grupper, du deler uddannelse eller faglige interesser med fx grupper om fysioterapi, sundhed eller sygepleje. 


Når du ”møder” en person i en gruppe, som du gerne vil i kontakt med, kan du tage direkte kontakt ved at skrive en privat besked, men du kan også gøre det mere indirekte ved at kommentere noget, vedkommende har skrevet i en debat. Når du har skabt en positiv faglig relation, så kan du ”oprette forbindelse”, og du har fået en ny kontakt på LinkedIn. 

Billede af DSA på LinkedIn
DSA på LinkedIn
Hvem bør du følge på LinkedIn
  • Følg DSA på LinkedIn.
  • Den region hvor du bor eller gerne vil arbejde fx Region Midtjylland.
  • Dit studiested fx VIA University College.
  • Grupper med temaer som er relateret til din uddannelse eller interesser.

  


Til top