Personalepolitik

DSA er en medlemsorganisation

DSA er a-kasse for sundhedsprofessionelle medlemmer: sygeplejersker, bioanalytikere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, jordemødre og radiografer. Vi er en serviceorienteret medlemsorganisation, der sætter medlemmerne foran alt andet. Vores mål er at skabe værdi for medlemmerne, og vi giver en service, der lever op til vores fem serviceløfter: velkommen, klar besked, din tryghed, nye veje, 24/7. DSA er også en politisk ledet organisation, og vores hovedbestyrelse fastlægger vision, mission og de overordnede strategiske mål.

Vores opgave er at hjælpe medlemmerne godt ind, ud og igennem arbejdslivet. DSA giver medlemmerne økonomisk tryghed – via dagpenge, efterløn og rådgivning om sygdom og barsel – og via sparring om deres job og karriereforløb. DSA er en organisation med kort vej fra beslutning til handling. Vi skal levere god og målrettet service til medlemmerne på en effektiv måde, der sikrer økonomisk balance.

Vores medlemmer er mangfoldige. Derfor afspejler medarbejdere og ledere i DSA også en mangfoldighed i forhold til uddannelse og kompetencer, køn, alder, etnisk tilhørsforhold, religion og handicap. Vores jobkonsulenter har desuden en sundhedsfaglig uddannelse, som matcher vores medlemmer.

Det kan du forvente i DSA

DSA tager godt imod nyansatte – både medarbejdere og ledere. Som nyansat bliver du mødt af kolleger, der er villige til at lære fra sig og gerne vil samarbejde med dig, og du bliver introduceret til opgaverne, medlemmerne og organisationen. DSA har som udgangspunkt ansatte på fuld tid og ønsker at kunne fastholde vores dygtige medarbejdere.

DSA har teams og medarbejdere, der leverer resultater både sammen og individuelt. Du får et meget tæt samarbejde med kollegerne i dit team – og også samarbejde med kolleger, der sidder med helt andre opgaver end dine egne. Det kan give nye perspektiver på dine opgaver og din faglighed.

I DSA kan du forvente at få mulighed for at udvikle dig i jobbet, og du vil få tilbudt relevantfaglig opdatering. Vi tilbyder dig kompetenceudvikling, der er knyttet op til vores strategiske mål med fokus på kompetencer, du kan bruge i dit daglige arbejde. Det kan både være i forhold til dine faglige og digitale kompetencer og i forhold til dine organisatoriske og personlige kompetencer. Det skaber værdi både for organisationen og for dig i din opgaveløsning og øger din værdi på arbejdsmarkedet.

Som ansat i DSA bliver du mødt af en ledelse, der har tillid til dig og til, at du løser dine opgaver effektivt og med høj kvalitet, og som stiller de rette arbejdsredskaber til rådighed for dig og dine kolleger. Medarbejderne i DSA er forskellige, og ledelsen ønsker at behandle alle medarbejdere individuelt, så der er plads til forskelle i kompetencer og behov. Medarbejdere bliver mødt af klare og tydelige forventninger og feedback. Ledelsen lægger vægt på at inddrage medarbejderne i udviklingen af opgaver og service. Der er plads til dialog og nye idéer.

I DSA har vi fokus på trivsel og arbejdsglæde, som vi blandt andet skaber gennem gode resultater og gode relationer. Vi ønsker at være en arbejdsplads med et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, hvor vi tager hensyn til hinanden i storrumskontoret. Vi har en uformel omgangstone med plads til sjov.

Det forventer DSA af dig

Alle i DSA møder medlemmerne og hinanden med en god tone, tillid, respekt og en positiv indstilling. Det er afgørende, at du sætter medlemmerne foran alt andet, når du er på jobbet. Vores dialog med medlemmerne tager afsæt i at se muligheder frem for begrænsninger.

Vi tror på og forventer, at alle i DSA er ambitiøse og ønsker at blive bedre og derved styrke deres individuelle færdigheder. DSA er som a-kasse underlagt et stort regelsæt, der hele tiden ændrer sig. Medlemmernes arbejdsmarked og deres behov er i konstant forandring. Derfor indebærer et job i DSA, at du skal være nysgerrig på forandringerne og løbende holde dig opdateret for at udvikle og bruge dine kompetencer. Du skal være interesseret i at være en del af udviklingen.

Der vil være konkrete krav til dine færdigheder alt efter hvilken stilling, du har i DSA og hvilke opgaver, du løser. Det er et gensidigt ansvar for dig og din leder at sikre, at du har de færdigheder, der skal til. 

Opgaverne, organiseringen af opgaverne og de it-understøttende værktøjer bliver løbende justeret og forbedret i DSA. It-udviklingen og nye it-systemer er generelt en vigtig del af arbejdet i DSA. Du skal derfor også være åben for nye idéer og andre måder at løse opgaverne på – ligesom du skal være med til at sætte dit præg på opgaveløsningen.

Som ansat i DSA skal du være god til at samarbejde med mange forskellige kolleger med forskellige kompetencer. Vi har en åben kultur og giver hinanden feedback. Du skal være villig til at arbejde team-baseret og være med til at støtte og præge teamets udvikling. Samtidig skal du tage ansvar for at løse dine opgaver selvstændigt og med kvalitet i dagligdagen og selv være med til at vurdere og markere, hvornår du har brug for sparring og ekstra viden for at kunne løse dine opgaver effektivt og godt.

Vi arbejder sammen mod fælles mål, der er kendte af alle. Vi prioriterer vores tid, og vi måler og følger op på vore opgaver på en måde, der giver mening for organisationen og vores medlemmer. Herigennem er det tydeligt hvilke mål og forventninger, der er til organisationen, teamet og dig som medarbejder. Du skal være indstillet på at videndele om de gode måder at løse opgaverne på. Målet er at sikre en god udvikling af både DSA og af dig.

Mere om DSA og DSAs personalepolitik

DSAs personalepolitik gælder for alle ansatte i DSA – både ledere og medarbejdere. Personalepolitikken danner rammen for en række andre mere detaljerede politikker som fx uddannelsespolitik, stresspolitik, sygefraværspolitik m.fl. Personalepolitikken danner også rammen om de konkrete vejledninger, der er en del af DSAs interne personalehåndbog.

Læs mere om DSA


Til top