Tips til din ansøgning

En jobansøgning har kun ét mål: at sælge dig så godt, så du kommer til samtale. Her følger gode råd til din ansøgning.

Før du kan sætte dig til tasterne og skrive din ansøgning, er det en god idé at gennemgå jobopslaget og finde mere viden om virksomheden. Det giver dig et godt grundlag for at skrive ansøgningen. Sæt derfor god tid af, så du kan få sendt din ansøgning afsted i god tid før deadline.

Annonceanalyse

Du kan med fordel lave en annonceanalyse for at sikre, du får forholdt dig målrettet til stillingsannoncen. Du vil også få fokus på, om dine kompetencer matcher det, virksomheden ønsker sig. Arbejdet med analysen vil give dig et godt grundlag for at skrive selve ansøgningen.

Tag et stykke A4-papir og inddel det i 6 felter. Udfyld felterne som vist i dette annonceanalyseskema

Sæt dig ind i virksomheden

Læs om arbejdspladsen på hjemmesiden og google, om der er skrevet artikler om arbejdspladsen. Undersøg, om der er nogen i dit netværk, der arbejder der og spørg, om de kan give dig nogle gode råd som ansøger til den konkrete arbejdsplads - måske endda til den konkrete leder. Jo større kendskab, du har, jo bedre kan du målrette dit materiale. Du kan med fordel bruge LinkedIn i denne fase. Det kan give dig et godt indtryk af leder og medarbejdere på stedet og det faglige område, de beskæftiger sig med.
>Læs mere og LinkedIn 
>Se vores webinar om LinkedIn

Ring til kontaktpersonen

Det er en god idé at ringe til den kontaktperson, der er angivet i stillingsannoncen. De har sat tid af til det, og langt de fleste arbejdsgivere sætter pris på at blive ringet op af interesserede kandidater. Det er vigtigt, du forbereder dig på samtalen, som kan indeholde 3 faser:

  1. Åbn samtalen ved at præsentere dig selv og fortæl, at du ringer, fordi du er meget interesseret i arbejdsområdet. Spørg om kontaktpersonen har 5 minutter til et par spørgsmål. Hvis nej, aftal et tidspunkt, du må ringe igen. Få inspiration fra Elevatortalen
  2. Stil spørgsmål. Stil nogle spørgsmål, du ikke kan finde svar på i stillingsannoncen eller på deres hjemmeside. Det kan være spørgsmål om vægtningen af de forskellige arbejdsopgaver, uddybning af deres forventninger til den rette kandidat mv. Benyt fx denne Spørgeguide
  3. Afslut samtalen med tak, fordi kontaktpersonen tog sig tid til at svare på dine spørgsmål. Fortæl eventuelt, at du synes, det lyder som et meget attraktivt job, som du vil glæde dig til at sende en ansøgning til.

Udarbejdelse af selve ansøgningen

Sprog og layout

Ansøgningen bør maksimalt fylde en A4-side. Husk at have tydelige kontaktinformationer på din ansøgning, eventuelt sat ind i et sidehoved. Din ansøgning skal afspejle din sundhedsfaglige og personlige profil uanset, om ansøgningen er opfordret eller uopfordret. Skriv i et letforståeligt sprog uden fyldord og lange sætninger. Du må gerne bruge fagudtryk, men kun hvor det falder naturligt, og hvor du ved, at modtagerne forstår det. Vælg et overskueligt og lækkert layout til både din ansøgning og dit CV. Sørg for, at der er luft mellem afsnittene og brug eventuelt nogle underoverskrifter eller punktopstilling som afveksling til prosateksten. Ansøgningen (og CV’et) har til formål at vække arbejdsgiverens nysgerrighed til at møde dig.

Eksempler på skabeloner

Der er meget bred variation i stil og layout. Du skal vælge det, der passer til din stil og det job, du søger. Word har flere skabeloner, som du kan vælge imellem. Du kan også hente skabeloner til ansøgning og cv her: Hit med jobbet, skabeloner til ansøgning og CV, eller du kan tage udgangspunkt i denne skabelon til ansøgning

Struktur

Vi anbefaler at din ansøgning indeholder disse elementer:

  1. En god overskrift
  2. Et motivationsafsnit
  3. Et kvalifikations- og kompetenceafsnit med faglige kompetencer
  4. Personlige kompetencer
  5. En opsummering og god afslutning

1. Den gode overskrift
Laven sigende overskrift, der passer til den stilling, du søger. Du kan vælge at lave en neutral overskrift, fx:
- Sygeplejerske med mange års erfaring indenfor børneområdet søger nye udfordringer
- Fysioterapeut til forløbsprogrammer

Du kan også vælge at lave en overskrift, hvor din motivation eller din personlighed bliver fremhævet. Her er det vigtigt, at ansøgningen afspejler det, du skriver. En overskrift kan fx være:
- Ergoterapeut der brænder for genoptræning 
- Bioanalytiker med flair for patientkontakt

2. Motivation
Målret din ansøgning til sundhedsvæsnet og til selve arbejdspladsen. Din faglige og personlige motivation for at søge stillingen skal være meget tydelig og skal være det første, arbejdsgiveren læser. Undersøg virksomhedens hjemmeside. Her skal du kigge på den respektive afdeling, men vi anbefaler også, at du kigger på hospitalets eller kommunens hjemmeside. Hvilken profil har virksomheden, vision, værdigrundlag, faglige profil osv.

Hvad er det præcist ved arbejdspladsen, arbejdsområdet eller patientkategorien, du synes er spændende og/eller udfordrende? Forklar og begrund din motivation for at søge stillingen:

  • Min interesse for stillingen er vakt, da jeg brænder for….fordi…..
  • Jeg ser hjertemedicinsk afdeling som en attraktiv arbejdsplads, fordi……
  • Efter samtale med leder eller medarbejder xx og efter at have læst om afdelingen på hjemmesiden, er det tydeligt, at det er en afdeling, jeg vil være stolt af at være en del af, fordi….

3. Erfaringer og faglige kompetencer
Beskriv dine kvalifikationer og kompetencer i relation til den aktuelle stilling Nævn, hvad der kvalificerer dig til jobbet. Her er det vigtigt, at det ikke bliver en lang opremsning af dine tidligere ansættelser.

Du skal tænke fremadrettet, skrive dig ind i jobbet og vise, hvad ud kan bidrage med.

Fremhæv i din ansøgning, hvorledes du tænker, at du kan anvende de kvalifikationer og kompetencer, du har med dig. Giv eksempler og forsøg at beskrive, hvordan du tænker, at en ny arbejdsplads kan få glæde af dine relevante kvalifikationer og kompetencer. Tænk på, at det kan være både patienterne, de pårørende eller dine kommende kollegaer. Det kan naturligvis være vanskeligt, hvis man kun har en kort opgavebeskrivelse i jobopslaget. Derfor er det ekstra vigtigt, at du selv opsøger oplysninger om arbejdspladsen via internettet, deres hjemmeside og ”google” arbejdspladsen for at finde artikler eller anden omtale.

Det er vigtigt, at det, du tilbyder dem, præsenteres struktureret. Sørg for at have det vigtigste først i afsnittet. Skriv konklusionen først og forklar derefter.

Eksempler på sætningsopstart:

  • Jeg har erfaring med….
  • Jeg er / jeg lykkes med / jeg har succes med….
  • Jeg ser mig selv i stillingen fordi….
  • Mine bedste kompetencer til jobbet er….
  • Jeg inspireres / drives af, at….

4. Personlige kompetencer
Dine personlige kompetencer handler om, hvordan du er som kollega og medarbejder på din kommende arbejdsplads. Beskriv med eksempler, hvordan du kan bruge dine personlige egenskaber i en faglig og kollegial sammenhæng på arbejdspladsen.

Beskriv dine personlige kompetencer. Skriv her hvilke personlige egenskaber, du står for. Fx: Du er nysgerrig, proaktiv, ambitiøs, udadvendt, vellidt, engageret. Det er vigtigt, at det ikke blot bliver en lang opremsning af ord, men at du beskriver, hvorledes du tænker, at disse egenskaber vil kunne sættes i spil på den ny arbejdsplads.

Eksempler:
- Jeg er meget vellidt af patienter, kollegaer, familie og venner, da jeg altid er der for mennesker, som har brug for hjælp.
- Jeg kan have mange bolde i luften. På en travl dag forstår jeg at prioritere mellem arbejdsopgaverne, så det væsentlige bliver løst først. Denne egenskab tænker jeg, at jeg kan sætte i spil hos jer i akutte situationer.
- Jeg er meget nysgerrig, vellidt og rummelig. Gennem mit frivillige arbejde i medborgerhuset har jeg kontakt med mange mennesker med forskellige kulturelle og religiøse baggrunde. Det har været med til at give en stor rummelighed og forståelse, som jeg tænker, jeg kan bruge i mit daglige arbejde på xxx (Nævn den nye arbejdsplads)

5. Afslutning
Rund gerne din ansøgning af med at opsummere hvad de får, når de vælger dig, skriv fx:

  • Med mig som kollega får I….
  • I skal vælge mig, fordi….

Afslut ansøgningen ved at være imødekommende overfor en uddybende samtale, skriv fx.

  • Jeg ser frem til at møde jer til en personlig samtale, hvor jeg vil glæde mig til at uddybe min ansøgning.
  • Jeg glæder mig til at bringe mine kompetencer i spil hos jer og bidrage til den gode udvikling på xxx sted.

Send din ansøgning og CV

Når både ansøgning og CV sidder lige i skabet, er det tid til at sende dem. Det er godt at være blandt de første ansøgere, for så bruger arbejdspladsen måske lidt mere tid på den enkelte ansøgning. Det mest typiske er at udfylde og ansøge med et digitalt skema på nettet eller sende ansøgning og et CV via e-mail. Hvis arbejdspladsen ønsker at få ansøgning og CV sendt elektronisk, så lav en PDF med begge dokumenter samlet og send den. Når du sender i PDF format, er du sikker på, at layout og indhold ser rigtigt ud, når modtageren åbner filen. Du gemmer en fil som PDF ved at vælge PDF under Print. Eller du kan vælge at eksportere til PDF.

Held og lykke med jobsøgningen


Til top